Sinfonia Rotterdam is het waard!

 

ADVIES RRKC

Sinfonia Rotterdam is erg blij met de inhoudelijke beoordeling door de RRKC.

Betekenis
De Raad is positief over de kwaliteit, signatuur, grote inzet, zeggingskracht, ondernemerschap, stevige verworven plek en verankering in de stad, de vele samenwerkingen en de verbindingen met andere disciplines en muziekstijlen. De Raad benadrukt dat het enige kamerorkest van de stad, Sinfonia Rotterdam, een breed, eigen publiek verworven heeft en hoge bezoekerscijfers scoort.

Inclusiviteit

Sinfonia Rotterdam: ‘Wij vinden dat iedereen recht heeft op toegang tot kunst en cultuur, en gunnen alle Rotterdammers de beleving dat muziek je raakt, emotioneert en verrijkt’

De Raad heeft vertrouwen in de geplande extra concerten in de stad en onderschrijft de toegankelijkheid waardoor een brede groep bezoekers bereikt wordt.

RRKC: ‘Sinfonia heeft een bewonderenswaardige inzet om Rotterdammers te bereiken, zelfs tijdens repetities trekken de musici met de instrumenten op de rug de wijken in.’

Ondernemerschap
De Raad is zeer te spreken over de financieringsmix en de ondernemende houding van Sinfonia Rotterdam maar erkent dat de organisatie met 2.5 fte kwetsbaar is.

.

ONHOUDBAAR!!

Sinfonia Rotterdam is dankbaar dat de RRKC adviseert de structurele subsidie te continueren maar tegelijkertijd zeer teleurgesteld dat de Raad niet de goed onderbouwde en broodnodige investeringen overneemt.

Ondanks de duidelijke uitleg in ons cultuurplanaanvraag beseft de Raad niet dat met het huidige subsidieniveau van €227.500 per jaar de hierboven zo gewaardeerde activiteiten en kwaliteiten juist NIET gerealiseerd of gehandhaafd kunnen worden.

Ook onze bijdrage aan de belangrijke speerpunten van de Gemeente (de i’s) die naadloos aansluiten met het DNA en kundigheid van Sinfonia Rotterdam kunnen niet gerealiseerd worden en het orkest zal op meerdere vlakken onherstelbare schade oplopen.

Gevolgen
Blijft het subsidiebedrag op het huidige niveau van €227.500 dan:

  • kunnen wij NIET met de instrumenten op de rug de wijken intrekken om alle Rotterdammers te bereiken
  • vindt het gratis toegankelijke en enige klassieke openlucht muziekfestival in Rotterdam NIET plaats
  • moeten wij het aantal producties en serieconcerten reduceren waardoor wij riskeren ons publiek kwijt te raken
  • kunnen wij NIET  samenwerken met Rotterdamse instellingen zoals Conny Janssen Danst, Scapino Ballet, Chabot Museum, Wereldmuseum extended family, Rajae El Mouhandiz en de vele andere samenwerkingspartners
  • zal er geen talentontwikkeling met RJSO en conservatoria kunnen plaatsvinden
  • zal met het steeds schrijnender achterlopen van de gages van de musici het artistieke niveau omlaag gaan i.p.v. blijven groeien
  • raakt de organisatie met 2.5 fte oververhit en zal het omvallen

.

ESSENTIËLE INVESTERINGEN

In ons plan hebben wij duidelijk aangegeven waarvoor de extra investeringen noodzakelijk zijn:

  • bij elke productie met het voltallige orkest de stad intrekken voor pop-up en uitklok-concerten: €67.500    [inclusiviteit]
  • Sinfonia Maritiem Festival: €20.000   [inclusiviteit]
  • bijzondere samenwerkingen met Rotterdamse instellingen: €44.000    [interconnectiviteit]
  • organisatie naar een normale bezetting van 3.5 fte: €51.000    [fair practice]
  • marktconforme honorering voor onze musici: €45.000   [fair practice]
.

SINFONIA ROTTERDAM IS HET WAARD!

Sinfonia Rotterdam staat bekend om haar vermogen elke euro subsidiegeld maximaal om te zetten in een groot aantal spraakmakende activiteiten voor een breed publiek.
.
Een jaarlijks subsidieniveau van €455.000 blijft ten opzichte van vergelijkbare kamerorkesten en koren in Nederland bescheiden, maar daarmee kunnen wij op een gezonde wijze verder bouwen aan ons bereik onder alle Rotterdammers op onze stevig geslagen heipalen!
.

DRINGEND BEROEP

Wij doen een dringend beroep op de Gemeente Rotterdam om ons subsidiebedrag na 20 jaar pionieren eindelijk in lijn te brengen met onze betekenis voor de stad, en in lijn met andere culturele instellingen van vergelijkbare omvang, profiel, prestatie en publieksbereik.
.
.