De taal van de muziek

Sylvia Maessen, de huiscomponist van Sinfonia Rotterdam studeerde hobo en daarna contrabas en jazz compositie. De combinatie van die twee muziekstromingen sprak haar enorm aan. Ze vroeg zichzelf destijds af welk instrument nu het beste past bij deze twee stijlen. Want waarom kiezen als het misschien allebei wel kan? Niet lang daarna maakte ze de keuze voor de contrabas. Een instrument wat je zowel bij klassieke muziek hoort als bij jazz. Al tijdens haar studie jazz en klassiek groeide haar belangstelling voor het arrangeren en componeren van muziekstukken.
Bij arrangeren pas je een bestaand stuk aan, bij componeren werk je vanaf een blanco blad.” Het één kan overigens wel leiden tot het ander. Wat begint met een bestaand stuk kan leiden tot iets nieuws. Die vloeiende beweging van het schrijven van muziek is wat Sylvia drijft in haar werk.

Hoe schrijf je muziek voor een instrument dat je nog niet kent? 

Voor het concert Volksmuziek en Dansen schreef Sylvia een stuk voor het driesnarige instrument kemençe. Zij nam contact op met de solist, Sercan Halili. Samen hadden ze het over het instrument, de klanken en de manier van spelen. “Bij dit instrument is het bijzonder dat je de snaren niet bespeelt met je vingers, maar met je nagels. Dat is een heel belangrijk technisch aspect waarbij ik tijdens het schrijven van de muziek rekening mee moest houden. Door de gesprekken met de solist kom ik ook achter zijn sterke punten. Die neem ik natuurlijk ook mee in mijn schrijfwerk. Het leren kennen van het instrument, houdt ook in dat je je echt moet verdiepen in de klank.  Natuurlijk houd ik ook in gedachten welke instrumenten nog meer te horen zijn tijdens een concert. In het geval van het concert in maart van Sinfonia Rotterdam, gaat het om een soloconcert waarbij het orkest ondersteunend is aan de kemençe. De kemençe staat dus centraal in de compositie.”

Komt u ook in maart naar onze concert Volksmuziek en Dansen?
In de compositie voor Volksmuziek en Dansen heeft Sylvia de vier elementen, water, vuur, wind en aarde verwerkt. Komt u naar het concert in maart, dan hoort u deze elementen terug. Misschien niet direct, het kan ook meer een gevoel zijn. Dat is het mooie aan muziek, iedereen kan er zijn eigen interpretatie aan geven, de componist geeft een richting aan en de klanken komen bij elke luisteraar weer anders binnen.

Wilt u met eigen zintuigen ervaren hoe in maart de compositie van Sylvia tot leven komt tijdens één van onze concerten Volksmuziek en Dansen? Er is nog een aantal kaarten beschikbaar, zowel voor onze concerten in Den Haag als in Rotterdam.